Endlich etwas wirklich neues
Doctoraatsverdediging Levente Kende
Artistieke presentatie en verdediging van het doctoraat ‘Endlich etwas wirklich neues’,
een vergelijkend onderzoek van (r)evolutionaire vernieuwingen
in de late pianowerken (1860-1886) van Ferenc Liszt
en de vroege pianowerken (1908-1912) van Béla Bartók,
door Levente Kende uitgevoerd tussen 2017 en 2020 aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen (AP Hogeschool), binnen de onderzoeksgroep LABO XIX&XX, en ARIA (UAntwerpen).
PROGRAMMA ZONDAG 13 JUNI | |
15:30 - 18:30 |
LISZT – BARTÓK CONCERT |
18:00 - 19:30 | DOCTORAATSVERDEDIGING Prof. Dr. Annick Schramme (voorzitter van de jury), Dr. Stephan Weytjens (promotor), Prof. Dr. Henk de Smaele (promotor), Luc Van Hove (promotor, lid van de individuele doctoraatscommissie), Prof. Dr. Francis Maes (lid van de individuele doctoraatscommissie), Dr. Carl Van Eyndhoven (lid van de individuele doctoraatscommissie), Jill Lawson (jurylid) |
Download hier de programmabrochure
Mijn doctoraatsonderzoek heeft als focus de late pianowerken van Ferenc Liszt en de vroege pianowerken van Béla Bartók. Deze werken van Liszt en Bartók breken volledig met het romantische idioom van de werken die eraan voorafgingen. Bij beide componisten luiden zij een nieuwe componeerstijl in. De centrale onderzoeksvraag is dan ook: wat heeft Liszt en Bartók ertoe gebracht om te breken met hun romantische stijl en op een gelijkaardige manier de weg in te slaan van de vroege moderniteit? Hiervoor focust het onderzoek zich ook op de vergelijking tussen Liszt en Bartók zelf: in welke mate vormen de late werken van Liszt een "avant-garde basis” voor Bartóks stijl en componeertechniek? Anders gezegd: hoe “resoneren” de compositorische technieken van Liszt zoals die in zijn late pianowerken gekristalliseerd zijn met de nieuwe stijl van Bartók? Een nieuwe stijl waarover Busoni, verwijzend naar de 14 Bagatellen, zegt: “Endlich etwas wirklich neues”.
-- Levente Kende