Spoor 1 richt zich op het verwerven van traditionele competenties en biedt de nodige ondersteuning om diepgaande expertise, artistieke persoonlijkheid en gefundeerde uitvoeringspraktijk op te bouwen. In dit spoor gaat het om het vormen, uitwerken en interpreteren van een onderbouwde en persoonlijke muzikale visie.
Spoor 2 richt zich op het ontwikkelen van een breder, flexibeler professioneel profiel dat studenten voorbereidt op een hybride carrière. In dit spoor coachen we studenten mbt sociaal angagement, (interdisciplinaire) creatievaardigheden, digitale vaardigheden, creativiteit, improvisatie en artistiek ondernemerschap.
Excellentie en gefundeerde expertise worden sterk ontwikkeld en begeleiden de student naar de beheersing van alle technische aspecten van de hoofddiscipline. Dit omvat individuele lessen, groepslessen, masterclasses, ensemble-werk, koren, orkestprojecten en opera. Studenten werken intensief aan het ontwikkelen van een eigen muzikale visie, waarbij ze niet alleen ambachtelijke vaardigheden leren, maar ook hun artistieke persoonlijkheid ontwikkelen. Er is veel aandacht voor groepsmusiceren binnen kamermuziek, musiceerpraktijk en projectwerking. Specialisatie in bepaalde genres als barok of hedendaagse repertoire is eveneens mogelijk. Studenten Instrument/zang en Directie worden ondersteund en gecoacht door het team van piano- en klavecimbelbegeleiders. Studenten krijgen aanvullende gespecialiseerde training: studenten zang kunnen bijvoorbeeld kiezen voor training in barokrepertoire, hedendaagse zangtechnieken, opera, lied of oratorium; studenten compositie kunnen orkestratielessen volgen, compositielessen met Max MSP, screen scoring of elektronische compositie; studenten directie krijgen aanvullende training in instrumentatie, repertoirestudie, taalcoaching en stages. Instumententisten volgen les in aanverwante instrumenten en literatuurstudie of volgen auditietraining. Studenten krijgen de kans om hun netwerk uit te breiden via samenwerkingen met externe organisaties en uitvoeringen op lokale en internationale podia.
De opleiding hecht veel waarde aan een gedegen theorische basisvorming, kritische reflectie en artistiek onderzoek. Studenten worden gestimuleerd om hun natuurlijke nieuwsgierigheid als muzikant te ontwikkelen, niet alleen via de uitvoeringspraktijk, maar ook door een muzikale en culturele basistraining, onderzoeksvaardigheden en academische schrijfvaardigheid. Dit wordt ondersteund in specifieke cursussen zoals Research, Muziekschriftuur, Analyse, Gehoorvorming, Algemene Muziekpraktijk Muziekgeschiedenis, Analyse, Culturele Stromingen, Literatuurstudie, enz. Het doel is dat studenten bij afstuderen onafhankelijk en geïnformeerd aan de slag kunnen en zich levenslang kunnen blijven ontwikkelen.
De opleiding biedt fysieke en mentale coaching om studenten te ondersteunen bij hun artistieke ontwikkeling en om blessures te voorkomen. Cursussen zoals Lichamelijk bewustzijn en Alexandertechniek leren studenten hoe ze gezond kunnen musiceren, met focus op houding, spiertraining en letselpreventie. Daarnaast is er een programma gericht op mentale veerkracht, wat helpt bij het ontwikkelen van de psychologische weerbaarheid die nodig is om succesvol te zijn in de muziekwereld. Door middel van fonografische stemanalyse en vocologische lezingen krijgen klassieke zangstudenten extra wetenschappelijke ondersteuning. Een kine-praktijk in huis biedt fysiotherapie.
Binnen de opleiding zijn twee werkgroepen actief die zich specifiek richten op bepaalde aspecten van de uitvoeringspraktijk, namelijk de hedendaagse muziek en de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk. Deze werkgroepen organiseren masterclasses, coachings en producties voor studenten en bieden een meer diepgaande Minor voor geïnteresseerde studenten.
De opleiding Muziek Klassiek streeft ernaar om alumni af te leveren met een brede set vaardigheden; kunstenaars die openstaan voor een minder traditioneel werkveld. Daarom leggen we ook nadruk op sociaal engagement, interdisciplinaire samenwerking met medestudenten en externe kunstenaars, digitale vaardigheden, creatief makerschap, improvisatie en artistiek ondernemerschap. Studenten werken samen met andere disciplines en worden aangemoedigd om een actieve rol te spelen in de bredere culturele en sociale context.
Via het vak Artist in Society leren bachelorstudenten de bredere maatschappelijke rol van de kunstenaar kennen. Veldbezoeken, lezingen en reflectieopdrachten ondersteunen de blik op een breed scala aan mogelijkheden in het brede werkveld.
Ondernemerschap introduceert masterstudenten in alle relevante professionele netwerken voor kunstondernemers en biedt een basis van managementvaardigheden voor het kunstenveld. Studenten leren de basistheorie van strategisch ondernemerschap en hoe ze zichzelf als professionele kunstenaars kunnen organiseren en promoten. De cursus biedt een pallet aan infosessies door externe experts en proffesionele organisaties.
Studenten worden gestimuleerd om zich als maker te ontwikkelen, in dialoog met andere kunstenaars. Centraal staat de verkenning van de eigen artistieke identiteit binnen een specifieke context of thema, vaak met interdisciplinariteit als belangrijke component. Samenwerking en co-creatie vinden meestal plaats op extra muros locaties en in samenwerking met externe organisaties uit de socio-artistieke en kunstwereld. Het leertraject resulteert in een festival van Creatieve Eindprojecten waarbij de masterstudenten eigen volwaardige artistieke producties ontwikkelen op externe locaties in of rond de Antwerpse metropoolregio. Het programma van de voorbije academiejaren:
Lentefestival 2021(tijdens Corona lockdown)
Lentefestival 2022
Lentefestival 2023
Lentefestival 2024
Systeemgebaseerde improvisatie en partituurvrij musiceren nemen een belangrijke plaats in binnen de opleidingen Klassieke Muziek. Als we kijken naar de geschiedenis van onze discipline, was deze praktijk tot midden vorige eeuw algemeen bekend. Het versterkt de muzikale flexibiliteit en geeft studenten extra mogelijkheden in het werkveld. Het verplicht leertraject – dat voor akkoordinstrumenten loopt over vijf jaar - wordt aangevuld met keuzevakken zoals Sound in Time, Electronic Improvisation, Rhythm and Odd Meters Class en de Improvisation Joint Module (in samenwerking met Guildhall School of Music in Londen en het Koninklijk Conservatorium Den Haag).
Wij zijn ervan overtuigd dat klassieke musici vandaag de dag moeten kunnen co-creëren en samenwerken met andere disciplines om te kunnen functioneren in een aantal aspecten van de culturele en professionele scène. Daarom bieden we een uniek aanbod van interdisciplinaire componenten aan. De eerste stappen worden gezet tijdens de introductieweek voor nieuwe studenten, waar nieuwkomers uit alle opleidingen samenwerken in interdisciplinaire workshops. Elk jaar organiseren we NextDoors, een projectweek waarin de reguliere lessen van alle conservatoriumopleidingen worden opgeschort en studenten, docenten en onderzoekers carte blanche krijgen om - al dan niet onder begeleiding - interdisciplinaire projecten en workshops op te zetten of te volgen. Momenteel werken we aan de integratie van een interdisciplinair traject in het vaste curriculum van de bacheloropleiding.
Studenten kunnen kiezen uit verschillende keuzevakken met betrekking tot digitale en elektronische vaardigheden. Omdat elke student in onze opleiding aankomt met een eigen set digitale tools, nemen we deze vakken niet op in het verplichte curriculum; het is aan studenten die bepaalde aanvullende vaardigheden nodig hebben om zich voor deze vakken in te schrijven: