Nadia Naveau – De Belgische kunstenares Nadia Naveau (1975, Brugge, woont en werkt in Antwerpen) staat vooral bekend om haar figuratieve beeldhouwkunst. De typisch verleidelijke, verrassende sculpturen zijn het resultaat van een gebalanceerd spel met kleuren, vormen, schaal en uiteenlopende materialen zoals plaaster, keramiek, brons, plasticine en polyester. Naveaus sculpturen verraden omwille van hun eclecticisme een zekere postmoderne twist. Het proces van ‘recyclage’ en aandacht voor presentatie is typerend voor de praktijk van Naveau die graag de grenzen van de beeldhouwkunst aftast en steeds opnieuw de autonomie en status van een sculptuur bevraagt. Even bijzonder is het associatieve karakter dat haar beeldhouwkunst typeert. Al haar sculpturen, hoe groot of hoe klein ook, zijn met de hand geboetseerd uit grote, ruwe blokken klei. De kleien sculptuur wordt daarna voorzien van mallen om het beeld in het finale materiaal af te gieten. De initiële, tactiele handeling van het boetseren is vaak intuïtief. Meestal geeft een toevallig ontstane vorm in de klei aanzet tot een bepaalde associatie die leidt tot nieuwe vormen en uiteindelijk geboorte geeft aan een finale sculptuur. Toevalligheden of mislukkingen ziet Naveau als potentieel. Naveau: “Het gebeurt in de klei. De klei stelt haar eigen voorwaarden. Op een gegeven moment is er geen dispuut meer met het ‘ding’ in vorming. Het wijst zichzelf uit in een kort moment van plots begrip.” De sculpturen van Naveau worden dikwijls omschreven als driedimensionale collages. De sculpturen bevatten vaak meerdere referenties die een inhoudelijke en vormelijke gelaagdheid introduceren. De referenties waaruit Naveau put zijn moeilijk af te bakenen. Ze is gefascineerd door de beelden die haar omringen – hoe banaal, gewichtig of kunsthistorisch de referentie ook mag zijn. Populaire kinderhelden zoals Goofy krijgen in het universum van Naveau evenveel gewicht als Mexicaanse maskers en beelden van klassieke of moderne meesters als Bernini en Brâncuși. De visueel innemende sculpturen vragen tijd om bekeken, om begrepen en vooral geabsorbeerd te worden; ze bieden zich aan als antithese op de snelle, digitale beeldenconsumptie anno 21E eeuw. Herkenbare en vertrouwde beelden worden evenwel vervormd, gestileerd en intuïtief gekneed. Elk van de sculpturen getuigt van een zoeken naar vernieuwing, maar evenzeer van een plezier en onbezonnenheid van het boetseren. Naveaus werk begeeft zich tussen vele middens. De beelden zijn narratief maar nooit volledig leesbaar. Ze zijn uitbundig, dan weer ingetogen en verstillend. Ze zijn barok maar ook klassiek en vaak evenveel gestileerd als vrijelijk geboetseerd. Haar werk gaat over schoonheid maar ook over lelijkheid en goede smaak. Een sculptuur van Naveau is wellicht nog het meest van alles eigenwijs en tegendraads en, zoals Naveau zelf verklaart, “het is een mengeling die werkt zonder dat je meteen kan lezen waar het zogezegd over gaat.”
Gedeelte uit tekst van Charlotte Crevits.
Portfolio: via Base-Alpha Gallery