Serge Verstockt was van bij aanvang van zijn professionele loopbaan een sterke verdediger van de computerondersteunde compositie. In 1985 organiseerde hij de "Elektronische Muziekdagen Antwerpen". Eind jaren 80 richtte hij het hedendaags muziekensemble Champ d’Action op dat heel wat Vlaamse avant-garde muziek op het programma zette en een sterke focus legde op het gebruik van nieuwe technologie. In 2003 werd Verstockt na een afwezigheid van enkele jaren opnieuw artistiek directeur van Champ d’Action. Ook als componist bleef hij aan de slag met het ensemble en hij kreeg opdrachten van oa Festival van Vlaanderen, Stad Antwerpen, Wien Modern, Artefact Festival, Music@venture, Ars Musica, deSingel, Concertgebouw Brugge, Transit Festival, De Bijloke Gent, BLINDMAN ea. In 2007 componeerde hij de muziek bij ‘Requiem für eine Metamorphose’ van Jan Fabre.
Na de ervaring met Jan Fabre werd het werk van Serge Verstockt steeds meer beeldend en interdisciplinair. Vanaf 2013 volgden verschillende grootschalige ‘opera de trash’ producties ism ChampdAction als Hold Your Horses, HRZSCHMRZ, Pianola, Satire de trash en CANTICUM CANTICORUM ism Collegium Vocale Gent, ChampdAction en Muziektheater Transparant.