Timothy De Paepe is conservator van het Museum Vleeshuis | Klank van de Stad en als vrijwillig wetenschappelijk medewerker verbonden aan het Instituut voor de Studie van de Letterkunde in de Nederlanden: afdeling Renaissance (Universiteit Antwerpen). Tussen 2011 en 2013 was hij als postdoctoraal onderzoeker van het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) - Vlaanderen verbonden aan de UAntwerpen. Hij behaalde de graad van Doctor in de Letterkunde met een proefschrift over de relatie tussen en de evolutie van het repertoire en de toneel-/operagebouwen in Antwerpen (1610-1762). Daarbij maakt hij onder meer gebruik van driedimensionale computerreconstructies van de verschillende theaterzalen. Eerder studeerde hij Germaanse Taal- en Letterkunde aan de Universiteit Antwerpen en Cultuurmanagement aan de Universiteit Antwerpen Management School.
Artikels van hem verschenen onder andere in Journal for Dutch Literature, Artibus et Historiae, Restoration and Eighteenth Century Theatre Research, European Drama and Performance Studies, Jewish History en De Gulden Passer: Tijdschrift voor boekwetenschap. Tevens verrichtte hij het voorbereidende archiefonderzoek voor en bezorgde de editie van de oorspronkelijke tekst van de rederijkersopera Signoôr in China ofte De Chinêsche Pomona (J.J. Emmerechts/J.T. Baustetter, 1761) die in het voorjaar van 2010 in het Kasteel d'Ursel (Hingene) werd opgevoerd.