De Stem van Vele Wateren: Acoustemopoëtische Compositie van Karmelitaanse Mystiek | AP School Of Arts Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Home
  • Index
  • Project
  • De Stem van Vele Wateren: Acoustemopoëtische Compositie van Karmelitaanse Mystiek

De Stem van Vele Wateren: Acoustemopoëtische Compositie van Karmelitaanse Mystiek

Vijf eeuwen geleden, in de barre gebieden van centraal Spanje, werd een monastieke orde geboren: dertien nonnen, die zich verzetten tegen de fundamenten van de Kerk en de Inquisitie, verschansten zich in een klein landhuis en begonnen aan een nieuwe spirituele reis. Ze zongen, ze luisterden, ze schreven, ze contempleerden. Tu voz, Señor, es como de muchas aguas’—uw stem, Heer, is als de stem van vele wateren: zo beschrijven ze de stem van God in hun vroege geschriften.

Het onderzoek van componist, podiumkunstenaar en koorleider Tomer Damsky probeert de ongehoorde klanken van deze nonnen tot leven te wekken en een nieuwe vorm van collectieve creatie te ontwikkelen. Hoe kunnen we een spiritueel kader vertalen naar muziek? Wat betekent het om te luisteren naar een tekst, zijn ritme en zijn klankwereld? Hoe beïnvloedt de feedbackloop tussen zingen en luisteren ons als uitvoerders?

Dit onderzoek is het eerste dat de klankrijke inhoud in de mystieke literatuur van Karmelietessen uit het 16e-eeuwse Castilië onthult en het onontdekte muzikale potentieel ervan tot leven brengt. Door historische geluidsstudies, stemtheorie en een experimentele exegese van spirituele literatuur te combineren, zal een originele methodologie ontstaan: ‘acoustemopoëtiek, de literaire uitdrukking van kennen-door-geluid'. Vervolgens wordt er een creatieve praktijk geformuleerd: ‘acoustemopoëtische compositie’, geïnspireerd door literaire motieven over hoe de nonnen stemmen en gehoor beschrijven. Het onderzoek verkent de verrassende raakvlakken tussen liturgische, folkloristische en metal-esthetiek, luisterpraktijken en mondelinge overlevering.

ONDERZOEKER(S)