Terwijl hedendaagse vertrouwdheden ineenstorten (klimaatineenstorting, het pré-pandemische ‘normaal’, …), heeft de virtuele wereld onze realiteitservaring verder gekoloniseerd (Antwerp Research Institute for the Arts, 2021). Er lonkt een nabije toekomst waarin de realiteitservaring alsmaar meer doordrongen wordt van momenten die het echte leven en fictionele realiteiten naadloos mengen: hyperreële momenten waar feitelijke en synthetische realiteiten in mekaar klikken (Graham, 2021). In ‘The Desert of the Real’ onderzoekt het interdisciplinaire collectief Studio Radiaal, bestaande uit Jeroen Cluckers (videokunst, film, 360° video, VR), Jasmijn Lootens (cello, elektronica), Michaël Verlinden (piano, elektronica), Maarten Craeynest (muziektechnologie) en A. De Causmaecker (sculpturen, ruimte, scenografie) hoe liminale, multisensoriële ervaringen de grenzen kunnen doen vervagen tussen analoog en digitaal, materieel en immaterieel, reëel en virtueel. Vanuit het Boeddhistische concept van de dubbele negatie of non-dualiteit, onderzoekt Studio Radiaal de ‘in-between’-status van de ‘embodied’ kijker in hybride artistieke ervaringen, die de tussenschakeringen van het Reality-Virtuality Continuum (Milgram & Kishino, 1994) bevragen.
Dit MAXlab-project wordt ondersteund door ChampdAction, Concertgebouw Brugge, Immersive Lab (AP), IPEM (UGent), LUCA/KU Leuven en docARTES Orpheus Instituut. De resultaten van dit onderzoek dienen als inzichten en learnings: een leergrond waaruit een coproductie met Concertgebouw Brugge ontwikkeld kan worden in seizoen ’24-’25.