Multiple Practices wil het gebruik van de multiple (het kunstwerk in editie) als medium voor communicatie en een methode voor conservering verkennen. Het onderzoek zal zich richten op de praktijk van de kunstenaar Guillaume Bijl (1946).
Guillaume Bijl werd bekend met 'transformatie-installaties' (supermarkten, VVV-kantoren, informatiestands, autoshops ...) in musea, galerijen en kunstinstellingen over de hele wereld, die zijn 'archeologie van de tijd' en zijn fascinatie voor de schoonheid van het banale aantonen. Cruciaal voor ons begrip van de artistieke strategieën van Bijl is zijn gebruik van edities en drukwerk. Daar bovenop zijn er de vele multiples die Bijl geproduceerd heeft in de context van een solo-show of installaties. Deze multiples zijn driedimensionale kunstwerken in editie. Meer nog dan zijn installaties zijn de multiples van Bijl griezelige simulaties van de echte, semantische hybriden die onze perceptie van kunst en/als creatie uitdagen.
Dit onderzoeks- en publicatieproject wil dit minder bekende aspect van Bijls oeuvre inventariseren en analyseren via een boekpublicatie, een museale tentoonstelling en een symposium voor kunstenaars en wetenschappers.