Tijdens hun carrière komen jazzvocalisten met verschillende jazzstijlen in contact. Elke stijl vereist een ander gebruik van de stem, dus is het opbouwen van een solide stemtechniek essentieel, zowel om een hoog artistiek niveau te halen als voor de vocale gezondheid. In haar vorige onderzoeksproject ontwikkelde Katrien Van Opstal het ‘Mixing Table Model’ dat de stemproductie representeert zoals die doorgaans in jazz wordt gebruikt. Het model verschaft de jazzvocalist een helder inzicht in hoe de stem werkt en in hoe de verschillende vocale kenmerken worden ingezet in specifieke stijlen.
Als men zich baseert op dit innovatieve model is het mogelijk om een meer gerichte stemtechniek op te bouwen. De pedagogie die in het nieuwe onderzoek ‘Vocal Jazz verhelderd: van inzicht naar praktijk’ zal worden ontwikkeld, moet jazzvocalisten helpen beter te begrijpen hoe de stemproductie werkt, hoe ze hun techniek kunnen trainen en hoe een gewenste stijl en timbre kan worden gekozen en verkregen. Aan de basis liggen diepgaande theorie en onderzoek over
- de link tussen de stemproductie en klank
- inzicht in verschillende stijlen van jazz en de stemproductie
- spectrale analyse van de klanken
Het onderzoek zal de jazzvocalist steun en houvast bieden terwijl hij zijn artistieke pad plaveit doorheen het muzikale woud van de vocale jazz.
Een internationaal team van vermaarde jazzmuzikanten en stemspecialisten zegt hun medewerking toe om samen met onderzoekers Katrien Van Opstal en Vanessa Matthys dit model te ontwikkelen, te testen en de nieuwe pedagogie te gebruiken.
Adviserend team:
Hendrik Braeckman (promotor en faculteitslid of Koninklijk Conservatorium Antwerpen)
Eugeen Schreurs (promotor en faculteitslid of Koninklijk Conservatorium Antwerpen)
Barbara Wiernick (adviseur en vocal jazz docent Koninklijk Conservatorium Antwerpen)
dr. Justin Binek (adviseur en vocal jazz docent KCC, Kansas)
Stefania Patanè (adviseur en vocal jazz docent iSchool, Rome, Italië)