Maria begon haar danscarrière op vijfjarige leeftijd in een balletschool en vervolgde haar opleiding tot hedendaagse danseres in een school voor hedendaagse dans met steun van het Centrum voor Hedendaagse Kunst in Jekaterinenburg (Russische Federatie). Tijdens haar studie ontdekte ze vele technieken, waaronder martial arts en volksdans. In 2004 voerde ze een solo uit op de wedstrijd voor hedendaagse dans in Seoel (Zuid-Korea) en werd ze de gouden medaillewinnares. Na haar afstuderen aan de Theateracademie (acteermethode van M. Tsjechov) in 2006, maakte ze deel uit van 'Chamber Ballet' Moskou (Rusland). Tijdens deze periode werkte ze samen met choreografen voor creaties "Rite ofspring" (Regis Obadia), "If the mushrooms would grow in your mouths" (Andrea Boll), "History of the soldier" (Club Guy en Roni), "Belovodie" (Elena Fokina) en etc.Artistiek gezien werkt ze samen met choreograaf, filmmaker en fotograaf Wim Vandekeybus en is ze sinds 2012 lid van zijn gezelschap Ultima Vez. Doorheen deze jaren maakte ze deel uit van creaties ''What the body does notremember''(2013-revival), ''Speak low if you speak love''(2015), ''Mockumentary ofcontemporary savior''(2017), ''Go figure outyourself''(2018), ''TrapTown''(2018), ''Traces''(2019), ''Hands do not touch my preciousMe''(2021)Ze heeft een groot aantal pedagogische activiteiten aangeboden in heel Europa door haar ervaring te delen en trainingsprogramma's te ontwikkelen door middel van beweging en theater. Sinds 2017 geeft ze les in het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, vanaf 2022 geeft ze les en creëert ze in Salzburg Experimental Academy of Dance (SEAD), werkt ze samen als gastdocent in het Institutdel Teatre van Barcelona, werkt ze samen als docent aan het workshopprogramma in SHARE Intensive in Berlijn (Duitsland).in 2021 creëerde ze het stuk voor het Sub.Lab.Pro project in Boedapest (Hongarije).