De kunstenaar komt meestel in contact met een kunstinstelling in een tijdelijke rol, voor een tentoonstelling, een residentie of een commissie. Soms kan hij of zij ook worden ingezet als technicus, monitor of minder vaak als curator of als bestuurslid. Dit project focust op de rol van de kunstenaar als werker, en wil hierbij een onderzoeksgerichte artistieke praktijk ontwikkelen die in staat is om te experimenteren met, en pleiten voor, de kunstenaar als constitutief onderdeel van de innerlijke werking van een kunstinstelling.
Het project is gesitueerd in verschillende contexten binnen drie landen: Brazilië, België en India. Deze verschillende contexten zijn geselecteerd om een veelvoud aan inzichten te verkrijgen in de relatie tussen de kunstinstellingen en de tewerkstelling van kunstenaars op transnationaal niveau. Vijai Maia Patchineelam voert veldwerk uit in elke geselecteerde setting die de instellingen binnenkomt via het reguliere schema van kunstenaar in residentie. Aan de hand van film documenteert hij consequent de dagelijkse routines die kenmerkend zijn voor de aanwezigheid van de kunstenaar binnen de geselecteerde instellingen.
Promoters: Paolo S. H. Favero (UA) & Nico Dockx (KAA)