De nieuwe kunstpraktijk van de neo-avant-garde uitte zich in een grote diversiteit aan drukwerk. Van boeken over bulletins tot losse bladen en magazines werd het gedrukte blad een instrument om veranderende attitudes in de omgang met kunst te documenteren. In het bijzonder kunstenaarstijdschriften vormen een unieke informatiebron over, maar ook een sprekende getuigenis van de ‘doe-het-zelf ’-praktijk die de naoorlogse avant-garde kenmerkt. Zulke publicaties verschenen meestal in eigen beheer van de kunstenaars of kunstenaarsgroeperingen die ook de teksten, illustraties en vormgeving verzorgden.
DABNAP, Digital Archive of Belgian Neo-Avant-garde Periodicals, spitst zich toe op het kunstenaarsnetwerk dat zich heeft kunnen vormen en kristalliseren via het uitgebreide corpus van publicaties.
Eerste stap in dit onderzoek is de digitalisering van een representatieve collectie van kunstenaarsperiodieken uit de periode 1950-1990. Op basis hiervan wordt een webarchief geconstrueerd dat de facsimile’s van de periodieken in een innovatieve interface ontsluit, maar er bovendien nieuwe lagen informatie aan toevoegt.
De nieuwe artistieke en visuele mogelijkheden van het web worden vervolgens aangesproken om dit netwerk ook op adequate manier te visualiseren. Het resultaat is een ‘levend archief ’.
Onderzoeker: Sarah Bekaert
Promotoren: Thomas Crombez (KAA), Johan Pas (KAA), Trudi Noordermeer (UA), An Renard (Erfgoedbibliotheek Hendrik Consience), Walter Daelemans (CLiPS, Universiteit Antwerpen)