Het doel van dit project is om de uitvoeringsmogelijkheden van de marimba, een westers percussie-instrument, te verrijken aan de hand van een onderzoek naar zijn West-Afrikaanse roots - de pentatonische balafon-traditie uit West-Afrika, met name de houten klaviermuziek van de Bobo-stam in Mali en Burkina Faso.
Een diepgaand onderzoek naar de oorsprong zal een inspiratie vormen voor de hedendaagse marimba-composities. Hiervoor stelt het project een onmiddellijke transcriptie voor, wat de implementatie betekent van een vreemd etnisch repertoire, met behoud van de uitvoeringstechnieken en muzikale benaderingen van het westerse instrument. Het project wil een onderzoek voeren naar de muzikale benaderingen en uitvoeringstechnieken van balafon en westerse marimba-muziek en composities produceren in 'authentieke' etnische stijlen die een innovatie kunnen zijn op het huidige repertoire.
Eerder onderzoek levert het bewijs van de verschillen tussen de westerse marimba en de Afrikaanse balafon. Dit leidt tot de volgende vragen: Wat zijn de contrasten in de muzikale benadering en uitvoeringstechniek tussen de Afrikanen en Europeanen? Welk ander gewicht geven ze aan het lichaam (beweging) en de percepties (gehoor) in prestaties?
Het werkplan bevat interviews met Afrikaanse en Europese balafonmuzikanten, excursies naar Afrika, digitalisering en documentatie van opnames van vroeger veldonderzoek.
Onderzoeker: Adilia Yip, Kathleen Coessens