Na het onderzoeksproject over de fluitopleiding aan de conservatoria te Antwerpen, Gent en Brussel tussen 1870 en 1914 richt het huidige project zich op de periode vóór de belle époque: fluitopleiding aan de conservatoria van Gent, Brussel en Luik sinds hun oprichting in de jaren 1830. De onderzoeksvragen blijven dezelfde: Hoe zag de fluitopleiding in deze drie instituten er precies uit? Wie waren hun protagonisten? Welke fluittypes gebruikten ze en welk repertoire speelden ze? Hoe interpreteerden ze de muziek? Hoe gaan wij vandaag de dag om met dit cultureel erfgoed, en hoe kunnen we de musiceerpraktijk van die tijd in onze interpretatie van de werken overnemen? Op deze vragen wordt een antwoord gezocht vanuit zowel een theoretische als een praktische invalshoek. Daarvoor worden historische documenten over fluitopleiding, fluitisten en historische uitvoeringspraktijk verzameld en geanalyseerd, en vervolgens wordt de theoretische kennis overgebracht naar het fluitspel. De resultaten van dit onderzoek worden gepresenteerd in vaktijdschriftsartikelen, concerten, lecture-performances en YouTube-films.